از فرار شاه تا پیروزی انقلاب اسلامی در اصفهان
پس از فرار شاه از ایران در تاریخ 26/10/57 ، مردم اصفهان به خیابانها ریختند و شادی می کردند، ازدحام قابل توجهی در خیابان ها وجود داشت و حکایت از آغاز تحولی بزرگ در کشور داشت.
پس از ورود امام خمینی (رحمه الله علیه ) به ایران در تاریخ 12 بهمن 57 اتوبوس های فراوانی از اصفهان به تهران مردم این شهر را جابجا می کرد.
لبخند امام ، همه خستگی مردم را رفع کرد و همه مردم شکنجه ها و دردها را از یاد بردند.
پس از سخنرانی ایشان در بهشت زهرا و صحبت های ایشان مبنی بر اینکه ارتش نباید زیر فرمان مستشاران امریکا و اجنبی باشد، ارتش هم به مردم پیوست و شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی سر می دادند.
همافرهای مرکز هوانیروز اصفهان به مسجد سید آمدند و با انقلاب پیمان بستند.
یکی از حرکت های زیبای انقلاب اسلامی ، پیوستن همافران به انقلاب بود.
From escape of shah till Islamic revolution of Iran
After escape of shah from Iran in 26/10/1357, lots of people came for street demonstrations .it was the most and big revolution in country.
After Imam Khomeini came to Iran in 12th of Bahman 1357, there are lots of bus that came from Isfahan to Tehran.
Smile and consent of imam cause people forget all bad events.
After his speech in Behesht Zahra about army, it was separate from America and stranger and joins people. They announce independence, freedom, Islamic revolution.
Client of Isfahan Army Air Corps came to Sayed mosque.
It was one of the beautiful movements in these days.
تاریخ تولدش به طور دقیق مشخص نیست، ولی کتاب «مستدرک سفینه البحار» تاریخ تولد وی را طبق اسناد به دست آمده، در روز ۱ ذیقعده سال ۱۷۳(قمری) در شهر [مدینه] نوشتهاست.[۲] آیت الله سید موسی شبیری زنجانی که از عالمان بزرگ رجال هست در کتاب «جرعهای از دریا» نقل این تاریخ در کتاب «مستدرک سفینه البحار» را ناشی از تصحیح تاریخ مجعولی توسط آقای شیخ علی نمازی دانستهاند و زمان ولادت و رحلت او را ساختگی دانستهاند.[۱]
پس از آن که مامون خلیفه وقت، برادر فاطمه معصومه، علی بن موسی الرضا، را در سال ۲۰۰، از مدینه به مرو خواند، فاطمه معصومه همچون تعدادی از علویان، درسال ۲۰۱ هجری به ایران روی آورد. وقتی که به ساوه رسید، بیمار شد[۳]. در ساوه از همراهان خود پرسید که تا قُم چقدر فاصلهاست؟ گفتند که نزدیک است. گفت:مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که میفرمود: شهر قم مرکز شیعیان ما است.
پسران سعد اشعری که از شیعیان برجسته بودند و نیز دیگر بزرگان شهر قم که از موضوع حرکت فاطمه معصومه به قم باخبر شده بودند، از وی استقبال باشکوهی به عمل آوردند[۴]. فاطمه معصومه به خانه موسی بن خزرج بن سعد اشعری وارد شد.
فاطمه معصومه تنها هفده روز در قم زنده ماند و در سن ۲۸ سالگی، در حالی که هنوز ازدواج نکرده بود وفات یافت. پیکر او را در جایی که آن زمان به باغ بابلان مشهور بود به خاک سپردند که هم اکنون زیارتگاهی باشکوه مشهور به حرم حضرت معصومه است. پس از به پایان رسیدن مراسم دفن، موسی بن الخزرج سایبانی از بوریا بر قبر او ساخت و این سایبان بر قرار بود تا زمانی که زینب دختر محمد بن علی جواد (امام نهم شیعه)، بر آن گنبدی بنا کرد.
در زمان تولیت سید محمد باقر متولی باشی (متوفی ۱۳۵۹ قمری) بر حرم حضرت معصومه، وی اعلام میکند: «که اگر کسی تاریخ ولادت یا وفات حضرت فاطمه معصومه را پیدا کند، دستور میدهم که در آن روزها بازار قم را تعطیل کنند.» فردی که به عدم صدق معروف بوده ادعا میکند که در کتاب لواقح الانوار که در کتابخانهٔ مدینه است این تاریخ ذکر شده است. متولی باشی گفته وی را قبول نمیکند و میگوید:«من با متولی کتابخانه مدینه آشنا هستم. و از وی خواهم خواست که آن کتاب را بدهد و ما اینجا چاپ کنیم.» آن فرد به صرافت میافت و بدین شکل دروغش آشکار میشود.[۱][۵]
اما تاریخ ولادت این بانو بعدها به دلیل آگاه نبودن مؤلف کتاب «مستدرک سفینه البحار» در آنجا آمده است. البته مؤلف با حساب کردن آنکه حضرت موسی بن جعفر در سال ۱۸۳ در زندان بودهاند به زعم خود این عدد را ناشی از اشتباه افواه دانسته و آن را ده سال عقب کشیده و در کتاب خود تاریخ تولد را روز ۱ ذیقعده سال ۱۷۳ قید کرده است.[۱]
متأسفانه بعدها و در زمان تولیت مسعودی خمینی بر حرم آن بانو، به اشتباه این دو تاریخ به عنوان تاریخ تولد و رحلت ایشان در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.[نیازمند منبع]
زیارت آرامگاه فاطمه معصومه به شیعیان سفارش شدهاست. برای نمونه علی بن موسی در این خصوص فرموده است:
کسی که مرقد مطهر حضرت معصومه را با دانایی و معرفت به حق او، زیارت کند، سزاوار بهشت میشود.
ان للّه حرماً و هو مکه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدینة ألا وان لامیرالمؤمنین علیه السلام حرماً و هو الکوفه الا و انَّ قم الکوفة الصغیرة ألا ان للجنة ثمانیه ابواب ثلاثه منها الی قم تقبض فیها امراة من ولدی اسمها فاطمه بنت موسی علیهاالسلام و تدخل بشفاعتها شیعتی الجنة با جمعهم
(ترجمه:خداوند حرمی دارد که مکهاست پیامبر حرمی دارد و آن مدینهاست و حضرت علی حرمی دارد و آن کوفهاست و قم کوفه کوچک است که از ۸ درب بهشت سه درب آن به قم باز میشود - زنی از فرزندان من در قم از دنیا میرود که اسمش فاطمه دختر موسی است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت میشوند)[۷]
هرکس نتواند به زیارت من بیاید، برادرم را در ری یا خواهرم را در قم زیارت کند که ثواب زیارت مرا در مییابد.[۸]
الّا انَّ حرمی و حرم ولدی بعدی قم
(ترجمه:آگاه باشید که حرم من و حرم فرزندان بعد از من قم است)[۹]
فاطمه معصومه این روایت را از دختر جعفر صادق نقل میکند که سلسله سندش در نهایت به فاطمه زهرا میرسد.
آیا فرمایش رسول خدا (ص) را در روز غدیر خم فراموش کردهاید که فرمود: هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست، و (آیافراموش کردهاید) دیگر فرمایش آن حضرت را که فرمود: تو برای من همانند هارون برای موسی هستی[۱۰]